Informaţie de contact

Adresa:
bd. Ştefan cel Mare, 134
MD-2012, Chişinău
Republica Moldova

Anticameră
tel.:  022 251 317
fax: 022 222 885
e-mail: office@anrceti.md

Relații cu mass-media
tel.: 022 251 364
e-mail: stela.iacob@anrceti.md

 

Linia telefonică de informare
și anticorupție: 080080080

 

Instituţii de stat ale R. Moldova

10 Decembrie, 2024

Numărul abonaţilor la serviciile de telefonie fixă creşte, iar vânzările scad

În primele trei trimestre ale anului 2011, pe piaţa serviciilor de telefonie fixă a continuat creşterea uşoară a numărului de abonaţi pe fundalul diminuării veniturilor provenite din vânzările serviciilor destinate publicului, tendinţă care s-a făcut simţită şi în cele patru trimestre ale anului 2010. Astfel, în nouă luni ale anului curent, numărul abonaţilor a crescut, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, cu 2,6% şi a depăşit cifra de 1 mil. 185,6 mii, iar volumul total al vânzărilor pe acest segment de piaţă a scăzut cu 11,4% şi a alcătuit 1 mld. 257,3 mil. lei.

Potrivit datelor colectate şi prelucrate de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI), în perioada de referinţă, numărul abonaţilor la serviciile de telefonie fixă oferite de SA „Moldtelecom” a crescut cu 1,5% şi a urcat la peste 1 mil. 135,7 mii, iar numărul clienţilor furnizorilor alternativi – cu 37,7% şi a alcătuit 49,9 mii. Urmare a creşterii numărului de abonaţi, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă, raportată la 100 de locuitori ai republicii, a sporit, faţă de situaţia din 1 ianuarie 2011, cu 0,7 puncte procentuale şi a urcat la 33,3%.

În nouă luni ale anului curent, traficul iniţiat în reţelele fixe a scăzut, faţă de perioada similară a anului trecut, cu 13,45% şi a înregistrat 2 mld.191,8 mil. minute. În majoritatea absolută a cazurilor utilizatorii folosesc telefonul fix pentru a suna la numere din reţeaua fixă locală – 80% din traficul iniţiat de abonaţii la telefonia fixă. Ponderea apelurilor interurbane constituie 11,3%, a apelurilor spre reţelele de telefonie mobilă – 4,9%, iar cea a apelurilor internaţionale – circa 3%.

Datele ANRCETI mai arată că, în nouă luni ale anului 2011, volumul de vânzări a serviciilor de telefonie fixă înregistrat de SA „Moldtelecom” a scăzut cu 11,8% şi a alcătuit 1 mld. 238,9 mil. lei, iar vânzările furnizorilor alternativi au crescut cu 19,8% şi au însumat peste 18,3 mil. lei. În aceeaşi perioadă, venitul mediu lunar per abonat (ARPU) s-a micşorat cu 16% şi a constituit 121,6 lei. SA „Moldtelecom” a înregistrat un ARPU de 123,9 lei (în scădere cu 16,1%), iar furnizorii alternativi – de 43,5 lei (în scădere cu 13,6%).

Specialiştii ANRCETI explică diminuarea vânzărilor pe piaţa serviciilor de telefonie fixă prin intensificarea fenomenului de substituţie a apelurilor în reţelele fixe cu apeluri în reţelele mobile şi în reţelele de Internet. Potrivit acestora, creşterea uşoară a numărului de abonaţi la telefonia fixă se datorează dezvoltării serviciilor triple play (Internet, TV şi telefonie fixă).

În perioada de raport, pe piaţa telefoniei fixe au activat 20 de furnizori. Cel mai mare jucător pe această piaţă – SA „Moldtelecom” – a deţinut, după cifra de afaceri, o cotă de piaţă de 98,6%, iar restul furnizorilor luaţi împreună – o cotă de 1,4 la sută.

Alte detalii despre piaţa de telefonie fixă în trimestrele I, II şi III ale anului 2011 pot fi găsite pe pagina de Internet a Agenţiei: www.anrceti.md, secţiunea Evoluţia pieţei.

24 noiembrie 2011

Ultima actualizare: 24/11/2011