Informaţie de contact

Adresa:
bd. Ştefan cel Mare, 134
MD-2012, Chişinău
Republica Moldova

Anticameră
tel.:  022 251 317
fax: 022 222 885
e-mail: office@anrceti.md

Relații cu mass-media
tel.: 022 251 364
e-mail: stela.iacob@anrceti.md

 

Linia telefonică de informare
și anticorupție: 080080080

 

Instituţii de stat ale R. Moldova

10 Decembrie, 2024

Mai bine de 80% din moldovenii conectaţi la Internet navighează pe el zilnic sau aproape zilnic, sondaj

75 la sută din gospodăriile casnice din R. Moldova au conectare la Internet fix şi Internet mobil dedicat (prin modeme şi cartele pentru date), 80,5% din utilizatorii Internetului la domiciliu navighează pe el zilnic sau aproape zilnic, 11,7% – de 2-3 ori pe săptămână, 2,4% – de 2-3 ori pe lună, restul – mai rar. Aceste date au fost făcute publice în conferinţa de presă susţinută joi, 15 ianuarie, de responsabili din cadrul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei, eveniment la care au fost prezentate rezultatele unui sondaj de opinie realizat de compania de cercetare a pieţei XPLANE la comanda ANRCETI.

Petru Mura, şef de direcţie din cadrul ANRCETI, a menţionat că sondajul respectiv este primul studiu de acest gen efectuat la nivel național și reprezintă un instrument de măsurare a gradului de satisfacție a consumatorilor de servicii de comunicații electronice, dar și de evaluare a nivelului de utilizare a acestor servicii și a gradului de concurență pe segmentele de piață cercetate (Internet fix și mobil, telefonie mobilă, fixă și TV contra plată).

Cu referinţă la piaţa serviciilor de acces la Internet în bandă largă (Internet fix şi mobil dedicat), datele sondajului arată că de cele mai multe ori vizitatorii Internetului utilizează serviciul dat pentru a comunica prin Skype, Viber, etc. (82%), a accesa reţelele de socializare (81%), paginile de ştiri (67%), datele meteo (63%), a căuta informaţii de ordin profesional şi pentru studii (61%), etc. 54% din respondenţi sunt de părerea că pe această piaţă există suficiente oferte şi este uşor să găseşti o ofertă potrivită la un preţ rezonabil, 21% – au afirmat contrariul, iar 25% – au răspuns că nu ştiu sau le este greu să răspundă. În ceea ce priveşte gradul de satisfacţie de serviciul Internet, 77,3% din respondenţi au afirmat că sunt satisfăcuţi (complet sau parţial) de Internetul fix, 54,8% – de Internetul mobil dedicat, iar 22,6% – nesatisfăcuţi de Internetul fix şi 45,3% – de Internetul mobil. Cele mai frecvente probleme semnalate de respondenţii nesatisfăcuţi sunt: legătură instabilă, întreruperi, viteză instabilă sau insuficientă.

Potrivit datelor sondajului, cel mai înalt nivel de utilizare a serviciilor de comunicații electronice este înregistrat pe piața de telefonie. Astfel, nivelul de utilizare a telefoniei fixe (în gospodării casnice) este de 95% (în Chișinău – 98%, zona urbană – 96%, zona rurală – 95%), iar al telefoniei mobile – de 91% (în Chișinău – 96%, zona urbană – 93%, zona rurală – 87%). Nivelul de utilizare a serviciului TV contra plată (în gospodării casnice) este de 56% (în Chișinău – 73%, zona urbană – 71%, zona rurală – 43%). Întrebați de gradul de satisfacție de serviciul de telefonie fixă, 93% din respondenți s-au arătat satisfăcuți (complet sau parţial) de acest serviciu, iar restul nesatisfăcuți. De serviciul de telefonie mobilă sunt satisfăcuți 87,7% din respondenți, iar de serviciului TV contra plată – 78%.

Datele sondajului mai arată că 61% din respondenți utilizează mai multe servicii de comunicații electronice la pachet de la un singur operator, fapt ce confirmă că această practică de achiziționare a serviciilor devine tot mai răspândită în țara noastră. În alt context, majoritatea respondenților, în răspunsurile sale, au calificat drept utilă ideea creării unui comparator electronic al ofertelor propuse de operatori (70,2% din respondenți) și unui comparator electronic al parametrilor de calitate a serviciilor prestate de operatori (73,1% din respondenți).

Întrebat de jurnaliști despre destinația acestor comparatoare electronice, Petru Mura a explicat că primul comparator are menirea de a ajuta consumatorul să aleagă din multitudinea ofertelor de pe piaţă oferta care i se potrivește mai mult, iar al doilea comparator – să verifice și să compare parametrii de calitate declarați de operatori cu cei înregistrați efectiv de către aceștia. Sursa citată a precizat că ANRCETI planifică să elaboreze și să pună în aplicare aceste comparatoare electronice. El a mai spus că rezultatele sondajului vor servi drept puncte de reper pentru luarea de către ANRCETI şi a altor decizii de natură să contribuie la creșterea transparenței furnizării serviciilor de comunicații electronice, îmbunătățirea calității acestora, dar și la ridicarea gradului de satisfacție a consumatorilor de servicii.

Sondajul a fost efectuat în perioada octombrie – noiembrie 2014. Au fost intervievate 1150 de persoane fizice, cu vârste cuprinse între 16 și 65 de ani, cu respectarea cotelor de gen și vârstă a respondenților. Cercetarea a fost efectuată în 452 de localități, dintre care 54 sunt localități urbane și 398 – localități rurale. Marja de eroare a sondajului este de 3%. Prezentarea rezultatelor sondajului este publicată pe pagina de Internet a ANRCETI.

Album Foto

15 ianuarie 2015

Ultima actualizare: 16/01/2015