Informaţie de contact

Adresa:
bd. Ştefan cel Mare, 134
MD-2012, Chişinău
Republica Moldova

Anticameră
tel.:  022 251 317
fax: 022 222 885
e-mail: office@anrceti.md

Relații cu mass-media
tel.: 022 251 364
e-mail: stela.iacob@anrceti.md

 

Linia telefonică de informare
și anticorupție: 080080080

 

Instituţii de stat ale R. Moldova

19 Aprilie, 2024

Tot mai mulţi consumatori dau preferinţă serviciului de televiziune digitală prin IP

Datele statistice despre evoluţia serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale publicate astăzi pe pagina de Internet a Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) arată că, în primul semestru al anului 2012, mai bine de jumătate din cei peste 12 mii de abonaţi noi la serviciile de televiziune (TV multicanal) au ales serviciul de televiziune digitală prin IP (IPTV), iar ceilalţi – TV prin cablu.

Potrivit acestor date, numărul abonaţilor la serviciul IPTV a sporit, faţă de finalul anului 2011, cu 18,4% şi a ajuns la 41,6 mii, iar cel al clienţilor TV prin cablu – cu  2,7% şi a însumat 216,9 mii. Din cei 12 mii de abonaţi noi, 6,2 mii au fost conectaţi la reţeaua SA „Moldtelecom”, 1,6 mii – la reţeaua SRL „Sun Communications”, iar 4,3 mii la reţelele celorlalţi operatori de pe această piaţă. 

Numărul total al abonaţilor la serviciile TV multicanal a crescut, faţă de finalul anului 2011, cu 4,7% şi a depăşit cifra de 268,2 mii, iar rata de penetrare a acestor servicii raportată la 100 de locuitori a ajuns la 7,5%. Conform situaţiei din 30.06.2012, din numărul total de abonaţi la serviciile TV multicanal – 80,9% erau conectaţi la reţele de cablu, 15,5% – prin tehnologia IPTV, 2,3% – prin reţele satelit (DTH) şi 1,3% – prin reţele MMDS (Multichannel Multipoint Distribution Service – sistem de transport al semnalului TV prin unde radio între două sau mai multe puncte). La aceeaşi dată, cei mai mulţi abonaţi la serviciile TV multicanal – 110,2 mii – avea SRL „Sun Communications”. SA „Moldtelecom” avea o bază de abonaţi de circa 40,7 mii, companiile „AMT” şi „FOCUS-SAT” – 16,5 mii şi, respectiv, 6,2 mii, iar restul operatorilor ce activează pe această piaţă – 94,6 mii.

În ce priveşte structura consumatorilor de servicii TV multicanal, datele statistice arată o creştere rapidă a numărului de abonaţi la serviciile TV în format digital. Timp de şase luni numărul acestor abonaţi a crescut cu 16% – de la 80,1 mii la 93 mii. Astfel, la 30.06.2012 ponderea  abonaţilor care beneficiază de servicii TV în format digital s-a ridicat la 34,4%, iar a celor care recepţionează semnalul TV în format analog a alcătuit 65,6%.

În perioada de raport, veniturile din vânzarea serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale au ajuns la peste 154,7 mil. lei, dintre care 80,7 mil. lei reprezintă veniturile obţinute de operatorii serviciilor TV multicanal. Venitul mediu lunar per abonat (ARPU) înregistrat de operatorii acestor servicii a alcătuit 51,1 lei. Cele mai mari venituri au obţinut SRL „Sun Communications” şi SA „Moldtelecom”, care au realizat vânzări în sumă de 13,2 mil. lei şi, respectiv, 10 mil. lei. SRL „Sun Communications” a înregistrat un venit mediu lunar per abonat (ARPU) de 40,6 lei, iar SA Moldtelecom – de 85 lei.

În prima jumătate a anului 2012, pe piaţa serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale au activat 127 de operatori. Cea mai semnificativă pondere pe piaţa serviciilor TV multicanal o au SRL „Sun Communications” şi SA „Moldtelecom”. Cotele de piaţă ale acestora, în funcţie de venituri, au alcătuit 32,3%, şi, respectiv, 24,5%. Companiile „FOCUS-SAT” şi „AMT”   au deţinut cote de piaţă estimate la 7,6% şi, respectiv, 4,2%, iar ceilalţi operatori au împărţit împreună o cotă de piaţă de 31,4%.

Alte date despre dezvoltarea pieţei serviciilor de difuzare şi retransmisie a programelor audiovizuale le puteţi găsi pe pagina de Internet a Agenţiei: www.anrceti.md, secţiunea Evoluţia pieţelor.

7 septembrie 2012

Ultima actualizare: 7/09/2012