Informaţie de contact

Adresa:
bd. Ştefan cel Mare, 134
MD-2012, Chişinău
Republica Moldova

Anticameră
tel.:  022 251 317
fax: 022 222 885
e-mail: office@anrceti.md

Relații cu mass-media
tel.: 022 251 364
e-mail: stela.iacob@anrceti.md

 

Linia telefonică de informare
și anticorupție: 080080080

 

Instituţii de stat ale R. Moldova

28 Martie, 2024

Tot mai mulți utilizatori dau preferință serviciilor moderne de comunicații electronice

Datele statistice privind utilizarea serviciilor de comunicații electronice în anul 2017 arată că cea mai importantă rată de creștere a numărului de utilizatori a fost înregistrată, al patrulea an consecutiv, pe piața serviciilor de acces la Internet mobil în bandă largă (în baza tehnologiilor 3G, 4G și prin modemuri/carduri/USB – acces dedicat) care permit viteze mari și foarte mari de transfer al datelor. Potrivit Raportului Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei (ANRCETI) Evoluţia pieţei de comunicaţii electronice în anul 2017, publicat astăzi pe pagina sa web oficială, numărul utilizatorilor menționați a crescut, față de anul 2016, cu 28,3% și a totalizat peste 2 mil. 430 mii, iar al celor care au accesat rețeaua globală prin telefoanele inteligente a sporit cu mai bine de 33% și a însumat 2 mil. 115,8 mii.

Numărul abonaților la serviciile de televiziune (TV) contra plată (prin rețele de cablu și IP TV) a crescut cu 19,9% și a alcătuit 323,7 mii, iar cel al abonaților la serviciile de acces la Internet fix – cu 4,8% și a totalizat 584,3 mii. În același timp, numărul de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobilă a înregistrat o creștere neînsemnată de 0,7% și a alcătuit 4 mil. 460 mii (cartele SIM), iar cel al abonaţilor la telefonia fixă a scăzut cu 2,3% și a constituit 1 mil. 143,9 mii. În urma acestei evoluții, rata de penetrare a serviciilor de Internet mobil în bandă largă la 100 de locuitori ai republicii a crescut cu 15,1 puncte procentuale (p. p.) și a ajuns la 68,4%, penetrarea serviciilor de telefonie mobilă și de acces la Internet fix s-a ridicat la 125,6% și, respectiv, la 16,5%, iar cea a serviciilor TV contra plată – la 9,1%. În același timp, rata de penetrare a serviciilor de telefonie fixă a scăzut cu 0,7 p. p. și a alcătuit 32,2%.

Potrivit Raportului, în anul 2017 numărul mediu de minute vorbite lunar de un utilizator de telefonie mobilă a ajuns la trei ore și 41 minute, durata medie a unui apel fiind de 1,7 minute, iar traficul mediu lunar generat de un utilizator de telefonie fixă a alcătuit circa trei ore, iar durata medie a unui apel a constituit 2,3 minute. În același an, un utilizator care a accesat Internetul mobil de pe telefonul inteligent a generat în medie lunar un trafic de circa 1 GB, cu 56,7% mai mult decât în anul 2016, iar un utilizator de Internet mobil dedicat – un trafic lunar de 11,8 GB, în creștere cu 9,3% față de anul 2016.

În urma creșterii rapide a numărului de utilizatori ai serviciilor de Internet mobil și Internet fix în bandă largă și a traficului de date generat de aceștia volumul total al vânzărilor pe cele două segmente de piaţă a sporit, faţă de anul 2016, cu 16,5% și a depășit cifra de 2,1 mld. lei, ceea ce constituie 32% din valoarea totală a sectorului de comunicaţii electronice. Creșterea vânzărilor pe cele două segmente de piaţă, precum și a veniturilor din alte activități în domeniul comunicațiilor electronice (+13,5%) a avut loc pe fundalul diminuări volumelor de vânzări ale serviciilor de telefonie mobilă, telefonie fixă, transmisie și retransmisie a programelor audiovizuale. Vânzările pe piaţa de telefonie mobilă, al doilea an consecutiv, au înregistrat o scădere, diminuându-se cu 3%, și au totalizat 3 mld. 337,6 mil. lei, cele de pe piaţa de telefonie fixă, intrată în declin de un deceniu, s-au micșorat cu 20,6% şi au constituit 695,5 mil. lei, iar veniturile din vânzarea serviciilor de transmisie şi retransmisie a programelor audiovizuale s-au redus cu 12% şi au alcătuit 262 mil. lei. Această evoluție a cauzat diminuarea cu 1,6% a volumului total de vânzări în sectorul comunicațiilor electronice, care a însumat 6 mld. 624,8 mil. lei.

Recesiunea de pe piețele de telefonie fixă și de telefonie mobilă este determinată de schimbarea preferințelor de consum al utilizatorilor de servicii voce de la telefonia fixă la telefonia mobilă și de la telefonia mobilă la serviciile alternative de comunicare prin rețeaua Internet care sunt mai ieftine sau se oferă gratuit (aplicaţii OTT: Skype, Viber, WhatsApp, etc.). ANRCETI consideră că această tendință, atestată și pe piețele de telefonie din țările europene, va fi mai pronunțată în anii următori, când majoritatea consumatorilor vor utiliza serviciile de comunicații mobile prin intermediul telefoanelor inteligente.

Estimările ANRCETI arată că în următorii ani serviciile de acces la Internet mobil și la Internet fix vor continua să înregistreze cele mai mari rate de creștere în sectorul comunicațiilor electronice, ele fiind principalele motoare de dezvoltare a acestui sector.

ANRCETI elaborează și publică anual, până în data de 30 aprilie, rapoarte privind evoluția pieței de comunicații electronice în anul precedent. Rapoartele respective sunt publicate pe pagina web oficială a ANRCETI și pot fi accesate aici.

25 aprilie 2018

Ultima actualizare: 25/04/2018